Wist u dat...?

Iedere dag een kort middagdutje doen uw productiviteit met wel 34% kan verhogen?

Onderzoek van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA laat dat zien. Een dutje van 26 minuten zou dit effect al kunnen hebben. Bovendien bleek dat ook ons geheugen en concentratievermogen baat hebben bij een korte middagslaap.

Vrouwen er over het algemeen meer moeite mee hebben om in slaap te vallen dan mannen?

Een Britse beddenfabrikant deed onderzoek, en ontdekte dat mannen gemiddeld binnen tien minuten vertrokken zijn naar dromenland, terwijl vrouwen er gemiddeld een uur over doen om de slaap te vatten. Echt vreemd is dat niet, als je bedenkt dat vrouwen ook meer piekeren dan mannen. Piekeren en in slaap vallen gaan vaak lastig samen.

Leden binnen een gezin vaak elkaars slaappatroon overnemen?

Je zou dus kunnen zeggen dat slaappatronen 'besmettelijk' zijn. Voor een deel is dat logisch; de meeste gezinnen hebben immers een vaste dagindeling, die grotendeels wordt bepaald door school-, en werktijden. Ook het tijdstip van naar bed gaan en weer opstaan hangt hier vaak mee samen.

Toch zijn gezamenlijke slaappatronen niet voor iedereen even gezond.

Slaapgebrek het risico op gezondheidsproblemen verhoogt?

Voldoende slapen is noodzakelijk om te herstellen van een drukke dag, en om de volgende ochtend uitgerust op te staan. Zonder slaap kunnen we niet.

De zomertijd ons slaappatroon behoorlijk kan verstoren?

Vindt u het ook zo’n genot, dat uurtje extra licht ’s avonds? Voor veel mensen is het vooruitschuiven van de klok in het laatste weekend van maart een teken dat de lente echt is begonnen. De barbecue kan uit het vet, de lange zomeravonden komen er aan!

Slapen nog belangrijker is voor het lichaam dan eten?

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat we langer zonder eten kunnen dan zonder slaap. Wie er zin in heeft, kan proberen zo lang mogelijk wakker te blijven. Meestal slaat na 36 uur een gevoel van uitputting toe.